Конспекти уроків.


        https://docs.google.com/document/d/e/2PACX-1vT-otSmbsN9yI1mQcOWvt5pk6YGgdx6Tb9KsGH8qn86xDrA7kRU7DCrphJFZF0y8A/pub                                                                                                                                                           

  План- конспект уроку.                                            
  Тема.Зоряні світи. Галактики. Зорі. Сузіря.
 Природознавство 5клас.
 Вчитель географії – Баран Г.Р.

 Мета: формувати в учнів систему знань про Всесвіт, галактики, зорі, планети, метеори, метеорити, космічне випромінювання, будову Всесвіту; формувати практичні вміння орієнтуватися на місцевості за допомогою зір; розвивати вміння аргументувати свою відповідь, використовуючи додаткові джерела географічних знань.
 Обладнання: карта зоряного неба, схеми сузір’їв, підручник.
Тип уроку: формування нових знань.

                                                     Хід уроку                                                                                                                                                                                                                       
 І.Організаційний момент 
ІІ. Мотивація навчальної пізнавальної діяльності 
Відгадайте українські народні казки. 
Про які природні явища йдеться?
*** Розісланий килим, розкиданий горох. Ні килима не підняти, ні гороху не зібрати. (небо і зорі.)





 *** Поле голубе, вівці золоті, пастух рогатий. (небо, зорі, місяць).
 *** Розстелив кожушок, посипав горошок, та й ще окраєць хліба поклав, як коли то й цілий. (небо, зорі, місяць).
 *** Білі квіти вдень в’януть, а ввечері розквітають. (зорі).
 *** Брат до сестри в гості прийшов, а той ховається. (місяць, сонце).
 Послухайте якими були уявлення давніх українців про Всесвіт.
*Зорі – це діти сонця, уособлювані в образі маленьких хлопчиків. Вони створені богом для освітлення Землі і влаштовані так, що вільно можуть переходити з одного місця на друге.
*Зорі – це свічки, які запалюються тоді коли хтось народжується.Бог запалює на небі свічку у вигляді нової зорі. Вважають, що скільки душ живе на Землі, скільки зірок горить на небі. Якщо людина веде доброчинне життя, то її свічка-зоря горить на небі яскравим, чистим світлом; а коли вона веде негідне життя, то її свічка-зоря тьмяна, слабка.
*Зорі – це янголи, що сидять на сходинках неба із запаленими свічками в руках.
 *Сонце як верховного бога вони наділяли владою безмежною. Вони уявляли Сонце у вигляді чоловіка з ясним обличчям, промені якого освітлюють весь світ. Живе він на краю світу, а вранці одягає золоту рясу, повну світла й тепла і виходить на небо.
 *Місяць люди уявляли прекрасним і могутнім юнаком, що свій небесний двір залізом обгородив, поставив ворота із чистого золота, засіяв поле дрібними перлами.
 ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Астрономія – наука про Всесвіт та його будову і розвиток. Явища у Всесвіті представлені не тільки рухом, але й перетворенням тіл. Не є винятком і зірки, що здаються вічними. Вони народжуються, розвиваються, змінюючи свої властивості, і вмирають. Складні процеси пов’язані перетворенням енергії, іноді призводять до спалахів, народження нових зірок. Їхній розмір і сила світіння в сотні навіть в тисячі разів перевищують показники нашого Сонця, однак вони знаходяться настільки далеко, що ми бачимо лише світлові точки. Астрономи за допомогою сучасних приладів спостерігають за народженням нових зірок, що виникають на відстані мільйонів світлових років від нас. Оскільки Земля у складі Сонячної системи є частиною Всесвіту, на нашій планеті також відбуваються енергетичні процеси. Свідченням цього є промені, що нагрівають поверхню Землі, сонячний вітер, що час від часу спричиняє так звані магнітні бурі, і багато чого іншого. До складу нашої Галактики входять не тільки зорі, а й планети, астероїди, метеорити, комети і космічний пил.
 Зоря – це космічне тіло, що випромінює світло, являє собою розпечену газову кулю і вночі є видимою як світлова точка
 Планета – це холодне космічне тіло, що рухається навколо зірки, за формою подібна до кулі і світиться відбитим світлом.
Запитання.
 Порівняйте космічні тіла – зорі і планети – за їх властивостями. Чим вони схожі і чим відрізняються?
 Ознаки Зоря Планета Спільні Відмінні
 Ще у сиву давнину люди стали виділяти на небі характерні групи яскравих зірок – сузір’я та давати їм назви, з якими пов’язані безліч легенд і міфів.
 ---- Робота з картою зоряного неба.
 *Завдання.
 Схематично зобразити у зошиті кілька сузір’їв.
 ІV.Закріплення нових знань і вмінь 
БесіЧим відрізняються зорі від планет?
 ***Чи пов’язані зорі одного сузір’я між собою у просторі і часі?
 ***Що належить до енергетичних явищ Всесвіту?
 Робота з логічним ланцюжком. 
---Доповніть відсутню ланку у логічному ланцюжку:
Всесвіт...зоря…
 ---У логічному ланцюжку знайдіть зайве слово і поясніть причину, за якою його необхідно виключити.
 Оріон ----- Мала Ведмедиця ----- Рігель ----- Південний Хрест (рігель) Полярна зірка ----- Бетельгейзе ----- Сонце ---- Велика Ведмедиця.
V. Підсумок уроку. 
VІ. Домашнє завдання. Опрацювати текст підручника. Використовуючи матеріал підручника, скласти кросворд з нових визначень.да
***Що являє собою Всесвіт?
***Про які небесні тіла ви сьогодні дізналися?
***Чому слово «галактика» в одному випадку пишеться з великої букви, а в іншому - з малої?



                                         Автор Баран Галина Романывна
                                          учитель  географії  ЧорнушовицькогоНВК I-IIcт.
ТЕМА: Зміна кількості населення.
МЕТА:Організувати  творчу  діяльність  на   сприйняття   нових  знань до  теми  через  використання різноманітних  джерел  географічної  інформації.
Розвивати  навички  роботи  в  групі,опираючись  на  творчий  пошук  учнів  та  зацікавленість  у  вивченні  даної  теми.
Перевірити  вміння дітьми  аналізувати,робити  висновки,встановлювати   причинно-наслідкові зв’язки. 
Тип  уроку: урок  вивчення  нового  матеріалу
Вид  уроку: урок  використання  проекту-презентації.
Обладнання: карти  «Розміщення  населення  по  території  України», «Адміністративний  поділ  України», презентація  власної  розробки  з  27  слайдів.
Основні  поняття: демографія, демографічна  криза, демографічний вибух, природній приріст населення, механічний  рух населення, демографічний перехід.
                  
                                                  Хід уроку
I.                  Організаційний момент.
II.               Мотивація навчальної діяльності.
Нафта, фосфорити, алмази і уранова руда вважалися багатством ХХ століття. Сьогодні в цивілізованих країнах світу переконані, що найбільша цінність – це людина. Саме інтелектуально розвинена і творча людина є головним і незаперечним ресурсом будь-якої країни. Країна може бути багатою і високо розвинутою, навіть якщо не має корисних копалин - потрібно лише створити умови длякісної освіти, комфортного проживання і розквіту таланту своїх громадян.
Проблемне питання. Назвіть високо розвинуті країни світу, які не мають значних запасів корисних копалин і земельних ресурсів? (Нідерланди, Японія, Данія, фінляндія, Норвегія, Швеція)
Проблемне питання. За підрахунками демографів, через 100 років населення України може становити 25 млн осіб. Чи може зникнути українська нація?
III.            Актуалізація опорних знань.
Прийом «Інтелектуальна розминка – бліц».
1.    Який підрозділ географії займається вивченням населення?
2.    Яке місце в Європі і світі займає Україна за чисельністю населення?
3.    Яка загальна чисельність населення світу?
Прийом «Мозаїка».
З набору слів необхідно скласти правильне за змістом речення.
1. Закономірності,це, вивчає, що, рух, його, і,населення,та, - , розвитку, склад, демографія, наука.
(Демографія- це наука, що вивчає склад і рух населення та закономірності його розвитку.)
2. Зростала, історії, на, усієї, населення, протягом, кількість, Землі, людства.
( Протягом усієї історії людства кількість населення на Землі зростала.)

IV.           Вивчення нового матеріалу.
 1. Кількість населення в світі та її зміни.
Протягом усієї історії людства кількість населення Землі зростала і на початок 2016 року досягла майже 7,4 млрд осіб.
До другої половини 17ст. в умовах аграрного суспільства зростання кількості населення було дужу повільним. З початком нової індустріальної ери воно пришвидшилося, а в другій половині 20ст. населення Землі зростало на 2% щороку. Згодом зростання уповільнилося і нині щорічно населення Землі зростає на 1%.
Практичне завдання.
-         Побудувати графік зміни кількості населення Землі.
Аналіз графіку: 1-11ст. населення зросло на 110 млн осіб.
                             15 –поч. 20ст. населення зростає повільно.
                             Протягом 20ст. і до сьогодні ріст населення.
Розміщення населення на планеті. Найбільше людей проживає в Азії( 4430 млн осіб), а найменше - в Австралії ( 40 млн осіб.)
Практичне завдання.
Робота в групах.
-         Заповнити діаграму – Розподіл населення світу за регіонами.
Азія---------------- 4430млн осіб---------------60%
Африка------------1170млн осіб---------------16%
Європа-------------710млн осіб----------------10%
Пн.Америка-------575млн осіб-----------------8%
Пд.Америка-------415млн осіб----------------5,5%
Австралія-----------40млн осіб------------------0,5%

За прогнозами ООН кількість населення всього світу і надалі зростатиме. Виняток становитиме Європа, кількість якої залишатиметься незмінною або ж дещо зменшиться. Найбільше зросте людність Африканського континенту.
На Землі є 12 країн-«гігантів», у кожній з яких проживає понад 100млн осіб.
Практичне завдання.
1. Побудавати і проаналізувати картосхему.
2. Визначити на якому континенті заходиться найбільше країн-«гігантів»?
2. Чинники, що впливають на кількість населення.
На кількість населення Землі впливає природний і механічний рух населення.
Природний рух населення включає процеси народжуваності, смертності, природного приросту.
Механічний рух (міграція) –це просторове переміщення населення по певній території. Внутрішня міграція -  в межах однієї країни. Зовнішня -  з однієї держави до іншої.
ПП= Н- С.
Як правило природний приріст визначають у абсолютних числах, або у відносній величині проміле - це кількість осіб розрахованих на 1000 жителів. Так природний приріст населення світу в 2015 році становив 80 млн осіб, або 12 промілле (тобто на 1000 жителів Землі народилося 12 0сіб.
Проблемне питання
1.    Які чинники впливають на зниження та підвищення народжуваності? Причини смертності?
Робота в групах:
1 група- визначає причини, що викликають зниження народжуваності:
----- високий рівень соціально-економічного розвитку.
----- високий рівень урбанізації.
----- зміна статусу жінок, емансипація.
----- збільшення частки людей похилого віку, старіння нації.
----- збільшення безпліддя внаслідок різноманітних захворювань.
2 група- визначають причини збільшення народжуваності
----- низький рівень економіки
----- невисокий рівень урбанізації
----- підневільне становище жінок , ранні шлюби.
----- використання досягнень сучасної медицини.
----- заборони щодо планування сімї в мусульманських країнах.
3 група – визначає основні причини смертності у світі.
----- Хвороби серця і судин (29%)
----- куріння
----- зайва вага.
----- цукровий діабет.
----- забруднення атмосферного повітря.
----- високий рівень холестерину.
----- алкоголь.
----- пневмонії, СНІД, туберкульоз.
У демографії виділяють два типи відтворення населення: демографічний вибух, демографічна криза.
Демографічна криза – низькі показники смертності та народжуваності і низький природній приріст.
Країни – Європи, Північної Америки, Японія, Австралія.
Демографічний вибух – високі показники народжуваності та природного приросту та відносно низький показник смертності.
Країни – Африки, Азії Латинської Америки.
 3.Зміни кількості населення України.
Точну інформацію про кількість мешканців держави  надають загальні переписи населення. На території України такі переписи були започатковані ще за часів Австро-Угорської імперії.
Перший і єдиний загальний перепис населення в незалежній Україні був проведений  2001 році, звісно його дані застарілі. Наступний перепис заплановано на 2020 рік. Щороку здійснюють поточний облік населення.
Практичнее заняття.
-----Побудувати стовпчикову діаграму зміни кількості населення  України.
Кількість населення України з кінця 19 ст. до 90 – хрр. 20ст. загалом зростала, від 28, 8млн у 1897 році до 52, 2 млн у 1993р.
Водночас у першій половині 20ст. населення України зазнало значних штучних втрат.
Проблемне питання
 -----З якими подіями були пов’язані ці втрати?
Війни, репресії, голодомор, заслання.
За приблизними підрахунками Україна втратила через ці жахливі події близько 20млн своїх громадян.
Вже від 1993 до 2016р. населення України зменшилося майже на 8млн осіб.
Проблемне питання
-----Назвіть основні причини зменшення кількості населення України?
---Відємний приріст населення.
---Виїзд людей за кордон.
---Соціально-економічна криза.
---Екологічна криза внаслідок аварії на ЧАЕС.
---Зниження рівня життя населення
---Погіршення якості медичного обслуговування. Дороговартісне лікування.

ІV. Узагальнення і систематизація засвоєних знань, умінь і навичок.
1. Репродуктивна бесіда
- Скільки населення проживає на території України?
-   Що таке природний приріст?
-   Якими показниками характеризується природний приріст?
-   Що таке природний рух населення?
-   Які є види природного приросту?
-   Який із них характерний для України?


Задача. У 2001 р. в Україні народилося 404 тис. осіб, а померло 753 тис. Який показник природного приросту населення в країні? Яка чисельність населення була на 2002 рік, якщо загальна чисель­ність населення України на початок 2001р. становила 50 млн. 500 тис. осіб. (-349 тис осіб, 50млн 151тис осіб).
Проблемне питання.
Використовуючи набуті знання спрогнозуйте.
За підрахунками демографів, через 100 років населення України може становити 25 млн осіб. Чи може зникнути українська нація?
(Тенденція до зменшення кількості населення; подолати економічну, соціальну, політичну кризу, військову, вдосконалити систему охорони здоровя, забезпечити комфортне проживання громадян).
V.              Підсумок уроку.
«Словесна естафета»
1.    Сьогодні на уроці я дізнався…
2.    Мені сьогодні вдалося…
3.    Найбільші труднощі я відчув…
4.    На наступному уроці хотілося б…
5.    Найбільший мій успіх – це…
Домашнє завдання:
Опрацювати параграф 49.


                                       План-конспект уроку



Тема: Територіальне розташування та

історичне походження рідного села.



Практична робота: Позначення і надписування на контурній карті історико-географічних регіонів, території рідного краю.













Вчитель: Баран Г.Р.









Тема: Територіальне розташування та історичне походження

рідного села Чорнушовичі.



Практична робота: Позначення і надписування на контурній карті історико-географічних регіонів України, територію рідного краю.



Мета: Поглибити знання учнів про історичне походження рідного населеного пункту; розвивати уміння працювати з доступними джерелами інформації; працювати з історичною та контурною картою; виховувати інтерес до минулого свого рідного краю та зацікавленість предметом.



Очікувані результати: Після цього уроку учні знатимуть територіальне розташування рідного села; розумітимуть як історики визначають межі населених пунктів; умітимуть скласти розповідь про походження назви населеного пункту, позначити і надписати на контурній карті територію рідного краю, рідного села.



Обладнання: карта України, контурні карти




План уроку



І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

IV. Вивчення нового матеріалу.

V. Практична робота.

VI. Підсумок уроку.







ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності.



Вчитель. Щодня ми ходимо вулицями нашого рідного села Чорнушовичі. Чи знаєте ви, в яку історичну епоху виникло наше село, звідки походить його назва, коло і ким були побудовані школа і церква, яка історія створення пам’яток нашого села.



ІІІ. Актуалізація опорних знань.



Вчитель. Пригадаємо які історико-географічні регіони виділяють на території України, яке їх територіальне розташування.



Скласти логічні пари:



Характеристика.                                                   Регіон



1. Свою назву я отримав через густі ліси...                     Галичина

2. Моя назва походить від назви поселення

слобода”...                                                                          Полісся

3. Мені назву дало плем’я, яке проживало

на півдні України...                                                             Таврія

4. Слово “сіль” кельтською мовою звучить

гал”, і це дало назву регіону...                                      Слобожанщина

5. За горами Карпатами, тому...                                     Поділля

6. Тільки тут ростуть могутні дерева “буки”...            Запоріжжя

7. За порогами Дніпра розташоване...                           Буковина

8. Місто “Велинь” дало назву цьому регіону...            Покуття

9. Спустившись з гір, ми йдемо по долині

і це — регіон...                                                                 Закарпаття

10. Регіон, що утворює кут...                                          Волинь




Гра-пазл. “Упізнай регіон”

Скласти пазл історико-географічні регіони україни.





IV. Вивчення нового матеріалу.



Вчитель. До кожного регіону належить різна кількість міст і містечок, сіл і селищ. Кожен з них займає свою територію, має своє місце на карті, свою назву. Так, і наше село Чорнушовичі має свою територію, місце на карті і свою назву.


Продовжіть речення...



1. В якому історико-географічному регіоні розташоване наше село... Галичина.

2. В якому напрямку від села Чорнушовичі знаходиться столиця України, місто Київ... у східному напрямку.

3. В якій частині України, за сторонами горизонту, знаходиться наше село... у західній частині України.

4. Яке древнє і славне місто розташоване за 25 кілометрів від села Чорнушовичі.... місто Львів.


Історія села Чорнушович. Презентація.


Випереджувальне завдання.



Географ.

1. Географічне розташування.

Село Чорнушовичі розташоване у Пустомитівському районі Львівської області. 27 км. на. схід від міста Львова.

Середня висота над рівнем моря — 152м. Площа більше 2 км.кв.



Історики.

1. Походження назви села.

Перша назва села Чарношци. Є припущення, що Чорнушовичі походять від назви села Черниховець, що біля Збаража. Правдоподібно, що переселившись, черниховчани на новому місці, назвали поселення Черношовичами.

1409 році село вперше згадується у документах.


2. 15 — 16 століття.

У 15 ст. село належало Петру Познанському, а згодом Якову Германському.

У цей час у селі були ченці, що мали обширне помешкання 1 км. на північ від села біля лісу.


3. 19 століття.

У 1848 році у Чорнушовичах поставили хрест на честь скасування кріпосного права.

В цей період люди масово хворіли на холеру, віспу, дизентерію. Помирало багато селян, люди були неграмотні, тому відмовлялися від щеплень.

Під час Першої світової війни на фронт пішло кілька десятків хлопців.

У 1915 році у селі побудували цегельню.


4. Перша половина 20 століття.

На початку 20 ст. в селі жили пан Маєвський і пан Янцек Лотинський.

В 1929 році поляки побудували костел.

У 1936 році польські пани виїхали з Чорнушович.

З 1918 — 1939 рр. у селі діяла читальня “Просвіта”.

В роки Другої світової війни на примусові роботи до Німеччини було вивезено більше 10 людей.


5. Друга половина 20 століття

У 1950 році в Чорнушовичах була створена сільська рада і колгосп. Почалася колективізація. В цей період в Кемеревську область були вивезені родини: Гунько, Горін, Дудик, Мельник, Завербні.

З 1969 -1973рр. - діяв дитячий садок.

У 1969 році почав курсувати автобус.

З проголошенням незалежності України в Чорнушовичах, як і у всій державі відбулися значні зміни.

З 2018 року село Чорнушоввичі входить до складу Підберізцівської об’єднаної громади.



Демограф.


Населення.

1.У 1867 році у селі проживало 895 осіб, з них: 738 - українці, 148 - поляки, 9 - євреї.

У 1915 році в Чорнушовичах було 146 дітей.

За переписом населення 2000 року налічувалося 648 осіб.

За даними 2017 року в селі проживає 694 особи.



Дослідники.



Школа.

Перша школа діяла в селі з 1875 року.

В 1910 році поляки почали будувати польську двокласну школу, в якій на 1923 — 1924 рік навчалося 158 дітей.

На початок 30 -х років почалося будівництво двоповерхової школи, яке було припинене у 1939 році.

Після війни будівництво школи відновили, і в 1948 році школа прийняла перших учнів.



Церква.

У 1791 році , за кошти громади і пароха Івана Вергановського в Чорнушовичах побудували дерев’яну церкву святого Миколая Чудотворця.

В 1907 році стару церкву розібрали і почалося будівництво нової кам’яної церкви. Уже в 1908 році нова церква св. Миколая була канонічно визнана.



Костел.

В 1929 році поляки побудували в Чорнушовичах костел, який діяв до 1939 року. Тут було два вівтарі, на хорах- орган.

В роки радянської влади тут розміщувалася тракторна бригада, контора, кузня, склад.

Таким чином християнська святиня перетворилася на руїну.



Каплиця.

Каплиця Богородиці стоїть на в’їзді у село. Збудована у 2000 році на кошти громади.



Хрест на честь скасування кріпосного права.

В 1962 році радянська влада зруйнувала в селі хрест на честь скасування кріпосного права.

У 1993 році громада відновила цю історичну для села пам’ятку.



Символічна могила.

В 1994 році громада села з ініціативи отця Ореста Чекана постановили насипати в центрі села символічну могилу, щоб увіковічнити пам’ять січових стрільців, що боролися за волю України.


Володимир Кучабський.

Отець Володимир Кучабський — видатна особистість села Чорнушович.

Отець Кучабський був катехитом, науковцем, редактором, письменником.

У 1937 — 1939 рр. був парохом у селі Чорнушовичі.



Практична робота.



1. На контурній карті України позначити, зафарбувати і підписати назви історико-географічних регіонів України.

2. Підписати держави-сусіди України.

3. На контурній карті Львівської області підписати області і держави з якими межує Львівщина, нанести місто Львів і село Чорнушовичі.



VI. Підсумок уроку.

Немає коментарів:

Дописати коментар